Trainingsacteur

  • Hoe stel je een angstige cliënt op zijn of haar gemak, zodat deze goed kan luisteren naar een moeilijke boodschap?
  • Hoe sta je goed een woedende klant te woord ?
  • Wat kun je doen met een te dominante begeleider van  een oudere?

Een communicatietraining geeft antwoorden op deze situaties. Maar lukt het ook om deze in de praktijk toe te passen?  Als trainingsacteur geef ik de gelegenheid om te oefenen. Daarbij bied ik twee elementen:

  1. Als acteur speel ik personages en karakters die ‘net echt’ zijn.
  2. Direct na de oefening geef ik feedback.  “In de rol en uit de rol.” Hoe kwam je over qua taal, houding, intonatie; wat werkte positief, wat kan anders en beter. Vaak is er gelegenheid om deze feedback meteen met mij uit te proberen.

Ik werk hierbij (meestal) samen met een coach, trainer of docent. Samen bepalen we welke situaties, personage en leerpunten aan bod gaan komen. Door mijn brede werkervaring kan ik mij goed inleven in uiteenlopende situaties en beroepen.

Trainingsacteur: Het doel is te experimenteren met nieuwe mogelijkheden en te oefenen om tot het meest effectieve gedrag te komen. De trainingsacteur is daarbij de sparringpartner, die zich zo goed mogelijk inleeft in de situatie. Zo geloofwaardig mogelijk het benodigde gedrag neerzet en het leerdoel aanspeelt.