Supervisie & coaching

Feature image woestijn coaching
Supervisie is gericht op het ‘leren leren’ en bevordering van de eigen deskundigheid met het oog op de toekomst. Persoonlijke leervragen gekoppeld aan beroep en functie vormen de basis. De nadruk bij supervisie ligt op denken, voelen, willen en handelen. Met als doel: groei in beroep en functie. Aanleiding tot supervisie is vaak een functioneringsgesprek.

Opleidingssupervisie

Kennis moet voor HBO-studenten praktisch bruikbaar worden. Als buitenschoolse supervisor help ik studenten die stage lopen een brug te slaan tussen theorie en praktijk. Ik leer hen reflecteren door naar zichzelf te kijken hoe zij optreden als (toekomstig) professional.

Ik begon vol weerstand, maar nu roep ik: ‘Van reflecteren kun je leren!’. [student masteropleiding psychosomatiek]

Coaching

Coaching is gericht op doelen vanuit de werksituatie. De nadruk ligt op verbeteringen op korte termijn. De problemen zijn goed benoembaar en redelijk goed af te bakenen. Daardoor kan een coaching traject korter zijn dan supervisie, minimaal drie en maximaal zeven gesprekken. Meestal formuleert de leidinggevende de te bereiken doelen. Essentieel voor het doelbereik bij coachen is dat degene die coaching ontvangt het eens is met de gestelde doelen en zich wil inzetten bij het werken aan oplossingen. Mijn goede inleving als coach is cruciaal.

Door het coachingstraject is de relatie met mijn leidinggevende verbeterd.  [Medewerker P&O ]